S pokračováním Modern Warfare 2 to už několik měsíců vypadá pěkně nahnutě. Pokud jste snad nežili v informačním vakuu, jistě vám neunikly značné problémy, které sužovaly Infinity Ward. Její dva hlavní představitelé a vizionáři se nepohodli s vydavatelem - Activision a byli z firmy tzv. odejiti. Je pak následovalo několik dalších klíčových vývojářů, takže kdoví, jak to s dalším dílem Call of Duty dopadne. Ale to se týká až dílu 8 (to nám to ale letí), který vyjde v roce 2011. Určitě vám také není neznámý fakt, že vytvořit každý díl zabere vývojářům z Infinity Ward 2 roky, a aby v mezidobí snad Activisionu neklesly zisky, tvoří je jiné studio, a tím je Treyarch.
Jejich poslední díl s podtitulem World at War nebyl vůbec špatný, ale proč si to nepřiznat, na originál zkrátka nemá a ukazuje se to jak na celkových prodejích, tak na oblíbenosti u hráčů - třeba i tím, kolik jich stále hraje multiplayer. My jsme pro vás nashromáždili všechny informace, které se o nejčerstvějším pokračování s podtitulem Black Ops objevily. Pokud jsme to stále neřekli dost jasně, tvoří ho studio Treyarch, tedy ne ti vývojáři, kteří stojí za CoD4: Modern Warfare a CoD: Modern Warfare 2. Vypadá to ovšem, že tentokrát nebudeme 7 pokračováním vůbec zklamaní, a že by se mohlo jednat o skutečnou pecku, která se minimálně usadí na trůn po boku minulého dílu (začíná v tom být docela zmatek, co říkáte).
První otázka, která každého musí napadnout zcela automaticky. Tak kdy se to bude odehrávat tentokrát? První díly byly jasně v diktátu druhé světové války, ty poslední si naopak hrály s moderním konfliktem a oproti původním očekáváním, nakonec vůbec ne špatně. Takže jak? Dvojka nebo moderna? Ani jedno, ani druhé. Tvůrci na to šli skutečně od lesa, takže Black Ops se bude odehrávat v období studené války. Přesný rok vám ovšem nesdělíme, protože příběh bude "cestovat" v období několika let, a to zřejmě od samotného skončení druhé světové války, až po sedmdesátá léta. To ale není všechno. A tady hned přijde na řadu naše první menší výtka. Vžijeme se totiž do několika různých postav .Tvůrci se tohoto prvku, jak to vypadá, vůbec nebojí, takže se budete po bojišti vždy pohybovat v kůži toho, který zažívá největší akci. To z jednoho pohledu nemusí být špatné, akce bude velmi různorodá. Na stranu druhou, raději bychom hráli s jednou postavou a budovali si k ní nějaký vztah.
Autoři dokonce mluví o tom, že spousta akcí z té doby je stále ještě v utajení, nebo podrobnosti o nich leží v archivech a nikdo se o ně příliš nezajímá. I proto požádali o pomoc jednoho z agentů, který v té době sloužil v armádě a na mnoha akcích se pod vedením CIA podílel. Dokonce se jim podařilo získat i člověka z druhé strany barikády, tedy od "rudých". To zní velmi, velmi lákavě a doufáme, že to hře dodá ten správný nádech té doby. Vzhledem k tomu, že část hry se bude odehrávat i ve Vietnamu, jistě si nějakou inspiraci vezmou i z filmů z té doby. A víte, co nás při sbírání informací napadalo stále častěji? Pokud vám při vyslovení slova Vietnam okamžitě naskočí Rambo, míříte přesně tam, kam my. Některé údaje přímo evokují k tomu, aby byly s Rambem srovnávány, ať už třeba pouhou náplní misí.A proč si hned jednu neuvést? Budete mít třeba za úkol zachránit posádku ztroskotaného vrtulníku. Ten bude hluboko v husté džungli, kam se osamoceni vydáte a budete čelit značné přesile. Jistě, Rambo v originále zachraňoval vojáky z vězeňského lágru, ale to je v podstatě jen detail.
A když už jsme s tím začali, pokračujme ve stejném duchu a to popisem další mise. Hodně se spekulovalo, zda budeme moci ve hře opět létat. A odpověď zní jednoznačně ANO. Na začátku levelu se totiž stanete pilotem letounu Lockheed SR-71 Blackbird. Jedná se o špionážní letoun, který operuje ve výškách až kolem 25 kilometrů a může se mimo jiné pochlubit třeba tím, že nikdy nebyl sestřelen. My bychom s ním dokonce měli sami vzlétnout, tedy dostat ho do vzduchu a vystoupat s ním do potřebné výšky. Nečekejte samozřejmě žádný simulátor, vše bude v duchu předchozích dílů, takže maximálně jednoduché, ale přitom velmi efektní. A jaká bude další náplň mise? Budete z letounu pozorovat a především řídit bojovou jednotku, která se bude pohybovat hluboko pod vámi. Zapomeňte ale na podobné mise z předchozích dílů, kdy jste ovládali střílející létající bojové pevnosti. Tady půjde především o to, dostat jednotku co nejdál bez zpozorování nepřítelem a beze ztrát na životech. A co se stane, až se vaši muži dostanou, kam potřebujete? V tom okamžiku se vtělíte do kůže jednoho z nich a vrhnete se do boje.
Pokud se díváme na video, které máte možnost shlédnout v článku, nelze si nevšimnout několika zásadních věcí. S největší pravděpodobností se opět dočkáme mnoha "cool" momentů, které by nám měly adrenalin vyhnat hodně vysoko. Nic proti nim, podobné momenty patřily v Modern Warfare 2 k tomu nejlepšímu, co nám hra dokázala nabídnout. Zdá se nám ovšem, že nápady jsou až příliš vykradené, tedy pardon podobné, zmíněné hře. Třeba scénka s vrtulníkem, kdy je voják zavěšený na laně vypadá hodně dobře, stejně jako závěrečný průskok oknem, ale efekt "spadlé čelisti" se ne a ne dostavit. Bohužel se dá předpokládat, že budeme opět neskutečně masírovaní obrovskou spoustou záběrů ze hry a všechny nejlepší momenty uvidíme dopředu. Myslíme, že to je ke škodě a připravíme se tak o spoustu překvapení až při samotném hraní. Ale taková je bohužel dnešní doba a extra masivní reklamní a informační masáž má na svědomí daleko vyšší prodeje. Co už se dá dělat.
Na jedno video se ovšem nemůžeme spoléhat. Neobsahuje jenom dobré záběry, třeba moc dobře nechápeme, proč je hned na začátku masivní výbuch, který rozhodně nemůžeme nazvat graficky zdařilým. Musíme se tedy spolehnout na reakce zahraničních novinářů, kteří dostali pozvánku a měli možnost vidět v pohybu celé dvě mise. Některé momenty z obou už jsme si v článku představili, a ještě představíme, co je však důležité - redaktoři byli z představení velmi nadšení a nešetřili superlativy. Akce je prý velmi rychlá a dech beroucí a v odstavci výše zmíněných úžasných momentů je ve hře celá řádka. Redaktoři vyzdvihovali hlavně moment, kdy se společně se spolubojovníkem spouštíte po laně, zhoupnete se k oknu, které ještě předtím musíte prostřelit a pak co nejrychleji vystřílet nepřátele uvnitř. To všechno ve zpomaleném čase, což vypadá na pohled velmi dobře a podobné situace jsme opět mohli vidět v Modern Warfare 2.
Pojďme se tedy raději zaměřit na to, co bude ve hře určitě nové. Už je potvrzeno, že si zalétáme, a to nejen ve zmíněném letadle v úvodní části článku, ale hlavně v bitevním vrtulníku. Ten bychom měli pilovat a zároveň mít na starosti i jeho výzbroj, což by mohlo do CoD vnést úplně nový náboj. Samozřejmě můžete celkem oprávněně namítnout, že hra spíš začíná vypadat jako Battlefield, ale my si myslíme, že právě tyto prvky by měly být v novém CoD hojně zastoupeny a rozhodně přispějí k dobrému celkovému dojmu ze hry. A co nás dále hodně potěšilo? Rozhodně úryvek mise ve Vietnamu (můžete vidět v úvodní části gameplay videí), protože jak to vypadá, užijeme si ji ve stylu českého Vietcongu. Ano, tušíte správně, jde nám o prolézání proslulých úzkých a jen cca 60cm vysokých tunelů v hloubce až 9 metrů. Uvidíme, zda se tvůrcům podaří překonat skvělou atmosféru, kterou jsme při tunelových misích v našem českém herním klenotu prožívali.
Čerstvé gameplay záběry přímo z E3 konference Microsoftu
Opět se můžeme těšit na slušnou várku zbraní a jistě nebudou chybět ani specialitky, agenti si prý často zbraně upravovali podle svého. Snad v tomto ohledu udrží autoři fantazii na uzdě a nedočkáme se nějakého přehnaného sci-fi. Co je však jisté, trochu překvapivě bude ve hře jako jedna z hlavních zbraní i účinná kuše. Ta, až se to nezdá, může být velmi přínosnou zbraní. Podle vyprávění zmíněného agenta, prý dokonce existoval voják, který odmítal nosit do boje střelné zbraně a vystačil si pouze s kuší. Její střely budou navíc opatřeny i výbušninou C4, takže při správném zásahu se vám podaří zlikvidovat ne jednoho, ale rovnou celou skupinku obtížných protivníků. Chybět samozřejmě nesmí a nebude multiplayer. O něm v tuto chvíli nejsou známy další podrobnosti. Ale něco, co vás určitě potěší, pro vás přece jen máme. Je potvrzeno, že hra bude mít zase dedikované servery. Třikrát hurá. V přípravě by měl být i kooperativní multiplayer, který se v minulých dílech těšit značné popularitě. I jeho přítomnost velmi vítáme.
Zatím známé informace o novém Call of Duty vypadají velmi dobře. Video v nás sice nahlodalo určité pochybnosti, ale pokud budeme věřit zahraničním novinářům, kteří měli možnost vidět dvě kompletní mise v celku, máme se rozhodně na co těšit. Velmi vítáme možnost ovládat dopravní prostředky, včetně bitevních vrtulníků. Zatím se sice zdá, že autoři hru tvoří hlavně na efekt a co nejvíce "wow momentů" překvapení, ale v tuto chvíli věříme, že i hratelnost a ostatní elementy hry budou velmi povedené. O dalším vývoji vás určitě budeme v novinkách a pokud to bude stát za to, i dalších velkých článcích, poctivě informovat. Plná verze se na pultech obchodů objeví přesně 9. listopadu tohoto roku a to ve verzích pro PC, Xbox 360 a Playstation 3.