Jdi na obsah Jdi na menu
 


Letošní jaro by se dalo označit jako žeň arkádových závodů. Po vyloženě podařeném Split/Second od Black Hole Studios s odstupem několika týdnů přichází snad ještě očekávanější a ambicióznější kousek. Vždyť jeho tvůrci, Bizzare Creations, mají na kontě takový klenot, jakým xboxový Project Gotham Racing rozhodně je. S Blur však zkouší něco zcela nového. Chtějí na počítače a konzole vrátit úžasnou zábavu, kterou dokáží přinést právě jen závody, v nichž nejde jen o vypilovaný jízdní styl, ale také a možná především o vhodné využití zbrojního arzenálu. Samozřejmě je to zcela nerealistické a místy  hodně ulítlé. O to zvláštnější je skutečnost, že se autoři rozhodli využít licencovaných vozidel. Pokud by nám někde opravdu nechyběla, pak právě tady. Na druhou stranu, ani nám nevadí a někdo možná uvítá, že může demolovat všechna ta Audi, Nissany, Dodge, BMW atd.

 

 

Ne nadarmo je Blur často připodobňován k legendárním arkádovým závodům Mario Kart od Nintenda. Jistě, v nich závodily kreslené figurky v podivných autíčkách, v tom je Blur o něco vážnější a serióznější. Jakmile ale proniknete pod vizuální povrch, zjistíte, že principy jsou velmi podobné, ne-li stejné. Pravdou je, že Blur kolem nichstaví robustní celek z kariéry a na závodní hru celkem unikátního RPG systému. Ale všeho do času. Teď si řekněme, jak vypadá takový průměrný závod v Blur. Inu, na první pohled je všechno, tak, jak má být. Auta se rozjedou, začnou do sebe šťouchat, když v tom se v dáli objeví řada barevných symbolů. Dopředu vám můžeme říct, že se jedná o takzvané „power-upy“, tedy jednorázové vychytávky, ponejvíce útočného charakteru, které lze využít proti soupeřům. Power-upy jsou vždy v řadách rozmístěných po celé šířce trati. Pakliže jedete na jednom z prvních míst, můžete si vybrat jeden ze symbolů, tedy power-upů, který se vám hodí nejvíc. Jedete-li trochu v pozadí, budete rádi, pokud na vás vyjde vůbec nějaký.

 

 

Tyhle power-upy můžete nasbírat maximálně tři. Pak už je nutné začít je používat, tedy pokud s nimi nehodláte odkroužit celý závod, čímž byste asi příliš neuspěli. Celkem je ve hře osm typů power-upů a řekli bychom, že jsou rozmístěny vcelku rovnoměrně. Nejde o nic příliš originálního. Najdete tu naváděnou střelu, minu (lze položit, nebo vystřelit dopředu), energetické pole, které zpomalí ty, kdo do něj najedou, rychlé, ale neřízené střelky a pak i něco pro obranu, tedy štít a rychlá oprava. Za ní budete opravdu vděční. Jednotlivé výstřely či srážky totiž váš vůz

nezlikvidují. Ale jakmile jich je více a životnost auta klesne na nulu, následuje plnohodnotná bouračka, která vás zbrzdí na několik vteřin, což je hodně. Pak sice startujete z fungl novým autem, ale musíte dohánět.

 

 

Na druhou stranu, dohánět v Blur není žádný velký problém. Tady se tak nějak počítá s tím, že se za závod ocitnete několikrát vpředu, abyste klesli třeba zase na poslední, dvacáté místo. Soupeře pak zároveň není zase tak velký problém dojet, protože mezi sebou také zápolí, různě se brzdí apod. Právě tahle dynamika, kdy nic není ztraceno ani vyhráno, dokud skutečně nejste v cíli, dává hře neuvěřitelnou šťávu. Nezřídka se vám přihodí, že zvítězíte nebo prohrajete na posledních metrech cílové rovinky. Buď vás někdo sestřelí, nebo proti vám použije turbo. To je pak k vzteku, v opačném případě zase zažijete euforické chvíle, když se vám adrenalinem nabitý závod podaří dotáhnout do vítězného konce.

 

 

Adrenalin je to správné slovo, které Blur dokonale vystihuje. V závodě se neustále něco děje. Neustále budete využívat power-upů, ať už k útoku nebo obraně, budete ve strkanicích v zatáčkách atd. Jízdní model je navíc velice svižný a nenáročný, takže si hru můžete užívat od první chvíle. Nechybí tu ani skokánky a samozřejmě hodně přehnané drifty. Na ně je potřeba si trochu zvykat. Na jedné straně jsou nutné pro rychlé projetí zatáčky, na druhé straně s nimi možná budete chvíli zápolit. Některá auta jsou totiž opravdu hodně přetáčivá a může se vám stát, že se přetočí až do protisměru, což je možná větší zpomalení než zásah nějakou tou zbraní soupeře. Aut je ale celá řada a typově se docela liší. Jsou tu rychlá, driftovací i masivní. Každé má své výhody i nevýhody a hra je tak vyvážená, že spolu klidně mohou všechna závodit.

 

 

Závody ale ozvláštňuje více věcí než jen využívání power-upů. Předně jsou to efekty dobře zabudovaného RPG systému. V průběhu závodů máte možnost sbírat fanoušky. Jedná se o hodnotu, která zde supluje zkušenosti. Fanoušky získáváte prakticky za každý povedený či efektní manévr, zejména pak za sestřelování soupeřů, předjíždění, driftování, skoky, případně plnění speciálních minimisí, jež se v průběhu závodů spouštějí. Jakmile dosáhnete určitého množství fanoušků, postupujete na další úroveň a vcelku klasicky si odemykáte nová auta nebo laky, kterými je můžete potřít. Ale je tu ještě jedna, o dost méně klasická komodita, kterou získáte, a tou jsou mody. Je jich celkem čtyřiadvacet a nejde o nic menšího než jakési pasivní schopnosti, které si zabudujete do auta. Najednou v něm můžete mít pouze tři mody. Jeden z nich například způsobuje absorpci nepřátelských útoků, další se zase stará o působení vyšších škod pouhými nárazy do protivníků. Jsou to právě mody, které zvyšují motivaci k dalšímu hraní a zároveň výrazně přispívají k větší variabilitě hry.

 

 

Ta by totiž jinak měla problémy, které jsou závodním hrám vlastní. Ani Blur totiž nedisponuje kdovíjakou kariérou. Jedná se vlastně jen o spojení jednotlivých turnajů, jež jsou zase rozděleny do závodů. Ty se rekrutují z několika módů, v nichž jde v podstatě buď o závodění a útočení zároveň, nebo pouze o destrukci co největšího množství vozidel. Klasické závody se zbraněmi přitom převládají. Jakmile úspěšně dokončíte, to znamená na pódiu, všechny závody v turnaji a zároveň splníte specifický cíl (například zvrakování 50 soupeřů nebo prodriftování délky jednoho a půl kilometru), přijde finálový duel. Jakmile ho vyhrajete, skončí soupeřovo auto ve vaší garáži, což potěší. Celkově vzato je ale kariéra především tréninkem na internetová klání. Ta nepřináší žádné další módy ani varianty. Jenže vzhledem k dynamičnosti a možným zákeřnostem je Blur v multiplayeru naprosto perfektní. Ne že byste si neužili zábavu i sami proti vcelku slušné, byť stále velmi podobně jedoucí umělé inteligenci, ale proti živým soupeřům je to ještě mnohem lepší. Potěší i moderní funkce, jako možnost psát výkřiky na sociální síť Twitter přímo ze závodů.

 

 

Kdo to má rád postaru, může si zahrát i na místní síti, případně dokonce ve split-screenu, až ve čtyřech hráčích na jednom počítači. Na rozdíl od Split/Second přitom pro split-screen nepotřebujete kdovíjak výkonnou mašinu. Pravdou ale je i to, že Blur vypadá zhruba o třídu hůře než Split/Second. Při hraní, které je navíc neuvěřitelně rychlé, nám ale určitý nedostatek detailů příliš nevadil. Je však třeba počítat i s tím, že ani modely vozů nejsou propracované a občas se svým skutečným protějškům příliš nepodobají. Působí tak nějak robustněji a na pohled virtuálně.

 

 

Blur je ale přes drobné výtky potřeba pochválit. Je to závodní arkáda, jakou by si neměl nechat ujít žádný milovník tohoto žánru. Blur navíc zcela jistě uspokojí i spoustu dalších hráčů, kteří třeba závody běžně nehrají, ale tady udělají výjimku, protože se v nich jednak střílí a bojuje, jednak to není žádné nudné oválové ježdění, ale adrenalinový koktejl - 85 %

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář