Assassin´s Creed 2 byl bezesporu jedna z nejlepších her minulého, a koneckonců i tohoto roku, to podle toho, kterou herní platformu budeme mít na mysli. Nás přece jen více zajímá verze pro PC, i když ta konzolová se objevila několik měsíců před ní. Prokletí některých konverzí z konzolí je nám všem jasné, i když nebývá zdaleka pravidlem. A PC verze AC2 tuto výjimku bezesporu splňuje, vždyť od nás si odnesla vynikajících 90%, přičemž verze konzolová dosáhla téměř Olympu s výjimečnými 98%. O tom, že se nejedná o klenot, tedy nemůže být řeč, stejně jako o tom, že velmi pozorně sledujeme veškeré informace, které se o pokračování objeví.
Konečně proběhla výstava E3 v Los Angeles a my se dočkali hodně slušné várky informací. Od krátkého cinematic traileru, který je svým zpracováním sice opět na špici, ale zase tolik toho neprozradil, až po gameplay video, které nám málem vyrazilo dech. A ani info o multiplayeru nevypadá vůbec špatně, nakonec jsme se toho dozvěděli pořádnou dávku. Ale o tom se samozřejmě více dočtete uvnitř článku, který zrovinka začíná, protože jeho úvod právě končí :).
A kde začíná samotná hra? No přece, aby se to náhodou nepletlo, tak přesně tam, kde skončil Assassins´s Creed 2. Přesuneme se do roku 1499 a Ezio si právě na rodinném sídle užívá intimní chvilku s hebkou kráskou v posteli. Vyrušení v podobě dělové koule, která jim náhle začne dělat křena, by si jistě nikdo z nás nepřál. A to si na to klidně vemte jed, že Ezio to jen tak nenechá a okamžitě se vrhne na střechu ukázat, že nezapomněl nic ze svého akrobatického umění. První ukázka ze hry, kterou jsme vám již před pár dny ukázali na videu, je jednoduše kulervoucí (dámy odpustí a domyslí si něco odpovídajícího ;). Kolem vás hvízdají dělové koule, svět opravdu žije, stěny se bortí a ten pocit, že jste skutečně tam, je od začátku hodně intenzivní. Poté přichází první velká změna oproti dvojce, či spíše to nazvěme vylepšením. Koně totiž skutečně budou moci vjet přímo do města a nebudete je muset nechávat před hradbami.
A pokračujeme bez přestávky dál. Přece si náš hrdina nenechá ničit svoje panství. Urychleně se tak vrhne k jednomu z děl a začne masakrovat shromážděné armády pod hradbami. Všimněte si několika zásadních věcí, jsou to opět detaily, ale právě ty tvoří dojem celistvosti a kompaktnosti světa. Samotné střílení je poměrně jednoduché, zaměřovač vám pomůže co nejpřesněji zaměřit. Protože hradby všude kolem vás vybuchují a hroutí se, to stejné jde očekávat i u nepřátel. A taky že ano. Postavené věže se kácí k zemi, všude explodují gejzíry hlíny. Engine je již v tento okamžik hodně povedený a destrukční a fyzikální moment vypadá skvěle. Na autenticitě pak přispívá třeba i ládovač - pomocník, který po každém vašem výstřelu dotáhne novou těžkou kouli a nacpe ji zepředu do hlavně kanónu.
A jelikož se nepřátelé dostali až na hradby, je třeba jim vysvětlit pěkně ručně a stručně, že tudy tedy cesta nevede. Samotný souboj proti značné přesile žádná velká překvapení nepřinesl. A je to dobře, bojový systém by sice snesl nějaké vylepšení, ale rozhodně ne celkové přepracování. Za všimnutí rozhodně stojí fakt, že naše postava může protivníkovi ukrást jeho zbraň a co vypadá zatraceně dobře, posléze ji proti dalšímu bleskurychle hodit. Vypadá to opět skvěle a jsme velmi zvědaví, jak často a s jakým účinkem tohoto prvku bude využíváno v plné hře. Po této scéně už je čas na překvapivý závěr, kdy generál César, syn jednoho z našich dřívějších úhlavních nepřátel - Rodriga Borgii, zastřelí našeho strýce, načeš náš hrdina ztratí vědomí a padá ze střechy do hloubky.
Těžko bychom si mohli představit lepší začátek hry. Vše sice zavání tím, že změn nebude zase až tolik a spíš se bude jednat o datadisk, než o skutečné pokračování. Novináři hrající demoverzi na výstavě E3 hovoří o tom, že změny jsou citlivé, ale není jich tolik, a že Brotherhoodu by místo logické číslovky 3, přiřadili spíše 2,5. S tímto tvrzením i my souhlasíme. Pokračování bude především dalším rozvinutím AC2, se všemi hlavními atributy, tedy nečekejme nějaké zásadnější změny. Na pokračování, které by hru posunulo někam výrazněji dál, si budeme muset počkat minimálně do dalšího dílu po Brotherhoodu. Otázkou proto také zůstává, kam se celá série nakonec vydá. Z Ubisoftu totiž odešel duchovní otec série Assassin´s Creed - Patrice Désilets. Producenti Ubisoftu sice tvrdí, že nyní připravovaný díl to nijak neovlivní, protože vše podstatné už je hotové, tak uvidíme, zda mají pravdu nebo se nás snaží jen obalamutit.
Ale zpět od zákulisních informací ke hře samotné. Ukázka pokračovala cinematic videem, jehož děj se přesunul do roku 1503 a odehrává se v Římě. V tomto městě jste hráli několik posledních misí v AC2 a vězte, že Řím je i městem, kde se celé pokračování bude odehrávat. A jak podtitul napovídá, tentokrát v tom nebudete vůbec sami, ale další bojovníci vám budou přímo ve hře aktivně pomáhat. Jak to bude probíhat? Svoje kolegy si budete moci přivolávat třeba pomocí dýmovnic, nejčastěji když vám půjde do tuhého, nebo když budete potřebovat odlákat pozornost. I pak budete mít na výběr z několika možností. Buď ostatní hašašíny necháte bojovat o samotě a stáhnete se pryč, ovšem pak riskujete, že některý z nich bude zabit, nebo budete bojovat po jejich boku. Bude hodně záležet na tom, jak v Ubisoftu vyřeší spolupráci jednotlivých postav, ale nápad je to rozhodně dobrý a posune hratelnost zase o kousek dál.
Další podrobnosti o singleplayeru už si prozatím vývojáři nechali pro sebe, tedy kromě informace, že samotná kampaň by vám měla zabrat minimálně 15 hodin. Takže se pojďme juknout i na multiplayer, který bude hra konečně mít. Informace o něm opět nevypadají vůbec špatně, i když musíme říci, že pochybnosti v nás vyvolal také, ale to všude tam, kde má na hratelnost značný vliv lidský faktor. Jaký tedy multiplayer bude? Představte si živý svět, činorodé město, jak ho znáte ze singleplayeru. Do tohoto světa se bude moci připojit maximálně 8 hráčů a ti se budou vzájemně lovit. Je to tak trochu hra na kočku na myš. Připojíte se do hry a dostanete za úkol zabít jednoho z dalších protivníků. Jenže! Někdo další dostal za úkol zabít vás. Různých charakterů bude šest, přičemž počet není konečný, některé speciální budou třeba jen součástí limitované edice.
A teď to hodně důležité, co možná některé z vás bude mrzet. Ve hře, která byla na E3 ukazována, nebudou žádné souboje. Musíte se tedy přiblížit k tomu, koho lovíte, sloužit vám k tomu bude grafický radar na obrazovce, který vás k postavě přibližně navede. Pak zmáčknete jedno tlačítko a dojde k jejímu efektnímu zabití. Jenomže vaše lovná zvěř, nebo vy sami, pokud na vás zrovinka někdo zaútočí, budete na přítomnost lovce předem upozornění a dokonce bude kratičký okamžik, kdy budete moci útok zvrátit a svého útočníka zabít. Aby to neměl útočník tak snadné, pokud budete napadení, máte několik možností, jak uniknout. Pokud projdete bránou, spadne mříž a můžete se rychle ztratit, než ji útočící přeleze. Můžete se kamuflovat v davu, tedy vzít na sebe identitu NPC postavy. Můžete třeba použít i dýmovnici. Na ulovení pak bude časový limit, takže ve hře budou speciální lavičky, na ty se stačí na několik vteřin posadit a pokud nebudete zabiti, vyhráli jste a za uniknutí dostanete stejný počet bodů, jako byste někoho zabili.
Hra to může být velmi zajímavá, co říkáte? Snažíte se někoho ulovit a vůbec nevíte, kde je. Může se schovávat vysoko nad vámi, nebo se maskovat jako NPC postava, kterých budou v tom okamžiku kolem vás desítky. A současně si pořád musíte dávat pozor, protože je ve hře určitě někdo, kdo se snaží ulovit vás. Bude tak hodně záležet na taktice a nutnosti se opravdu pohybovat jako hašašín. Ten kdo bude jednat bez rozmyslu a vrhne se rychle na svého soka, na sebe okamžitě upozorní svého lovce a ten může klidně stát metr od něj a zabít ho tak ještě dřív, než se ke své oběti dostanete. Co je pak velmi důležité, při tom všem nesmíte zabít nikoho z NPC postav a nesmíte zabít ani jinou "lidskou" postavu, než která vám byla přidělena. Pokud se tak stane, přijdete o velkou várku získaných bodů.
Vypadá to, že multiplayer bude docela náročný. Na druhou stranu by mohl nabídnout opravdu exkluzivní a úplně nový zážitek. Rozhodně se na něj ale těšíme, to je bez debat. Pokud doma máte konzoli Playstation 3, určitě vás teď hodně potěšíme. I když hra vyjde na všech třech hlavních herních platformách, chystá se rozsáhlá multiplayerová beta, ke které ovšem dostanou přístup jen majitelé Playstationu 3. V přípravě je rovněž speciální edice, pojmenovaná "Codex Limited Edition". Dostupná by měla být i v Evropě a to již v den vydání. Kromě samotné hry a exkluzivnějšího balení, bude navíc obsahovat třeba 60 stránkovou knihu, DVD s filmem, soundtrack, papírovou mapu Říma a speciální charaktery do multiplayeru.
Tak co na to všechno říkáte? My jsme hodně spokojení a těšíme moc. Ubisoft nás potěšil a již nyní si dovolíme prorokovat, že Assassins´s Creed: Brotherhood má velmi slušně zaděláno stát se jednou z nejlepších her tohoto roku. Velmi zajímavě na nás působí i multiplayer, který zřejmě bude poměrně obtížný, ale přitom by mohl být velmi zábavný. Počkejme si, co o něm ještě před vydáním hry prozradí multiplayerová beta, kterou si ale zahrajete jen na konzoli Playstation 3. Plná verze se na pultech obchodů objeví přesně 16. listopadu tohoto roku a kromě zmíněného Playstationu 3 i ve verzích pro Xbox 360 a PC.